Elektromos zár, hagyományos zár, milyen meglepetés vár?

...avagy hogyan függ össze a Fujifilm X-T1 kisajtolható dinamikatartománya az elektromos zárral.

Szeretem az elektromos zárat. Sunyi ninja tudok vele lenni, senki nem hallja, mikor lövöm el a képet, egy-egy time-lapse-nél sem kopik a gép zára, szóval 90%-ban azt használom az X-T1-en. Igen, tudom, a yello effekt csúnya torzulásokat képes összehozni, de mi a helyzet a dinamikával?

Egyes, csak e-shutterrel operáló MILC gépeknél lehetett már olvasni arról, hogy a szimplán csak elektromos kiolvasásra épülő szenzorkiolvasás negatívan hat ki a dinamikaátfogásra. Már rég gondolkodtam azon, hogy megnézzem az X-T1-en, hogy miként alakul azonos témák esetén ez a tulajdonság, így kapóra jött FEDman barátommal való beszélgetés, ahol szóba hozta, hogy a dpreview is elkezdte ezt mérni (és látható volt a különbség egy Panasonic G7 esetében). Úgy éreztem, itt az ideje megcsinálni a saját kis összehasonlító képsoromat.

Először természetes fényben vizsgálódtam, kizárólag az ablakon besettenkedő napfény okolható a megvilágításért, semmi más. Az X-T1 alapérzékenysége ISO 200, tehát az volt a kiindulópont, majd elkezdtem egy, kettő, három, sőt négy és öt fényértékkel alálőni a képeket, majd az így kapott RAF fájlokat a Lightroom CC (6.1) rawkonverterben cibáltam helyre. Magyarul azt próbáltam kideríteni, hogy az árnyékok felől mikor lesz látható különbség zajosodásban és főleg elmásznak-e a színek, ahogy a nagyobb ISO érzékenységnél szokás (bár a Fuji alapból abszolút nem hozza ezt elő, ISO 200-6400-ig jól tartja a színeket). 

Alap ISO 200-nál nem láttam értelmét a linkelésnek, ugyanaz a két fajl, esetleg az látszik, hogy állvány és vezeték nélküli kioldás ide, vagy oda, e-shutterrel abszolút nem rázott be a gép. Egy pont az elektromos oldalra.

Következzen a természetes fényes összehasonlítás, 1-5 fényértékes "cibálásban". A bal oldalon ES rövidítéssel mindig az elektromos zár képrészletei láthatóak, a jobb oldalon meg értelemszerűen a hagyományos, mechanikus záré, MS rövidítéssel.

Mint látható, "emberi" mértékű utólagos korrekció mellett elhanyagolható a különbség, +3EV esetében ugyan látható már némi zöldülés az árnyékos részeken, de igazából csak +4EV-nél szembetűnő. A +5 meg brutális, e-shutter mellett sok részlet is eltűnik az árnyékokból. De azért valljuk be, ritkán húzunk öt fényértéket pluszban a képen...

Nos, mi a helyzet műfényben? Általában ez az ingoványos terepe az érzékenység-teszteknek, sokkal hamarabb kiütköznek itt a problámák. A felállás itt is ugyanaz, bal oldalt e-shutter, jobb oldalt mechanikus.

Na itt már más a leányzó fekvése! Két fényértékes belehúzásnál is látható az elszíneződés, utána még karakteresebb a különbség, +4 és +5 EV-nél meg nincs is miről beszélni, a hagyományos csattogós-zár mellett is mennek el a részletek, e-shutter mellett meg nagyon komoly a dinamikaveszteség.

Mi ebből a tanulság, avagy TL;DR

Mondhatnám, hogy ahol kell a dinamika, ott felejtsd el az elektromos zárat, de a dolog azért nem ennyire fekete-fehér. Ha táj- vagy csillagfotós vagy, használd a jó öreg csattogós zárat. Az újgenerációs Sony szenzorokban komoly tartalék van utómunkánál az árnyékok felől, az e-zárral visszabutítod ezt a jó tulajdonságát. Ha embereket fotózol, akkor viszont nyugodtan használd az e-shuttert. Az arcbőr árnyalatainak nem tesz jót a brutális mértékű utólagos expozíció-korrekció, nem véletlen, hogy a Fuji is csak DR200-ig megy fel automata állásban (az 1 EV plusznak felel meg).