Jean Mareaux

Medium Size

2016. szeptember 23. 21:17 - FEDman

A Hasselblad után az idei Photokina vitathatatlan sztárja a Fujifilm középsúlyú versenyzője, a GFX 50S volt. És ezek után most már nyugodtan kijelenthetjük, mirrorless forradalom idén utolérte a digitális középformátumú gépeket is.

f_gfx_pic08.jpg

Fujifilm GFX 50S

Persze sokan feltették a kérdést, mennyire van létjogosultsága a mirrorless megoldásnak, egy ennyire professzionális és emiatt amúgy sem méret érzékeny területen?

f_gfx_pic05.jpg

Nos, egyrészt a tükör elhagyásának a méreten túl is vannak előnyei, másrészt pedig véleményem szerint igenis van értelme méretet súlyt csökkenteni, még ebben a kategóriában is. Erre majd még a végén visszatérek, de most előbb nézzük mekkora is az akkora.

f_gfx_pic01.jpg

Jelenleg egyetlen közvetlen ellenfele létezik, a szintén mirrorless digitális középformátumú Hasselblad X1D.

gxf_x1d_size_front.jpg

Szemből nézve nagyon közel vannak egymáshoz. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a Fuji EVF-e nem csak moduláris, de ráadásul nagyobb felbontással és nagyítással is rendelkezik.

gxf_x1d_size_top.jpg

Felülről már a Hasselblad sokkal kecsesebb. A legszembetűnőbb különbség, hogy mirrorless létére a Fuji a szenzor mögött még meglepően vastag. Jól látszik tehát, hogy bár a két fényképezőgép azonos méretű szenzorral és felépítéssel (mirrorless) rendelkezik, mégis meglehetősen eltérő filozófia mentén építkeztek. Ennek persze sok oka lehet, de talán a legkézenfekvőbb magyarázat erre, hogy a két cég teljesen máshonnan érkezett.

A Hasselbladnak mai napig megvan a nagyon komoly DSLR felépítésű középformátumú rendszere. És nekem azaz érzésem, hogy a svédek továbbra is erre vonalra építenek, mint mindent kielégítő professzionális vonal és ez az X1D csak ez alá érkezett. És ennek megfelelően a koncepció leegyszerűsödött arra, hogy a méret mindenek felett!

hasselblad-h6d.jpg

Hasselblad H6D

A Fujifilm ellenben egy kis szünet után most tér vissza újra a középformátumú gépek piacára. Ennek megfelelően most nulláról kell kezdeniük az építkezést. Ehhez pedig láthatóan úgy álltak hozzá, hogy első körben a hangsúlyt a méret helyett inkább egy kompromisszummentes munkagép kifejlesztésére helyezték. A fényképezőgép szinte minden részlete erről árulkodik. Plusz egy munkára termett gépnél nem mindegy az általános működési sebesség, valamint hogy bírja leállás nélkül a hosszú távú erőteljes igénybevételt. Live View mellett viszont egy ekkora szenzort pörgetni folyamatosan nagy sebességgel nem egyszerű feladat. És szinte biztos ezért annyival vastagabb a Fuji GFX 50S teste, egyszerűen így tudták megoldani kellő teljesítmény melletti hőelvezetést.

f_gfx_pic09.jpg

Fujifilm GFX 50S

Egyel tovább lépve érdemes megfigyelni azt is, hogy a Fujinál kisebb szenzorral rendelkező full frame DSLR gépekhez képest hogy fest.

gxf_d810_size_front.jpg

gxf_d810_size_top.jpg

Felmerülhet a kérdés, hogy DSLR vonalon mért pont egy OTUS-t hoztam példának. Nos, ez volt azaz objektív, amit anno azzal hirdettek, hogy átlagon felüli felbontásával már akár a középformátummal is felveszi a versenyt. Hát ha így van, ám legyen.

De persze lehetett volna sok minden mást is a Nikonra akasztani, de hát itt már úgyse mm-ekben mérjük a különbségeket. Ami a lényeg, hogy az új Fuji nagyjából az FF DSLR-ek méretét hozza. Figyelembe véve a nagyobb középformátumú szenzort, ez bizony egy igen szép teljesítmény a Fuji részéről!

Végezetül nézzünk meg egy klasszikus DSLR felépítésű középformátumú gép mellett is. Szemből nézve még alig karcsúbb.

gxf_645z_size_front.jpg

Felülről nézve azonban…

gxf_645z_size_top.jpg

Szinte sokkoló, ahogy az új Fuji mellett elterül a Pentax teljes terjedelmében. És itt térnék vissza arra, hogy miért is van a méretcsökkentésnek ebben a kategóriában is értelme. Profi felhasználás mellett a méret nyilván nem kérdés, legalábbis egy bizonyos szintig biztos nem. A jelenlegi komolyabb SLR felépítésű digitális középformátumú gépek már egyszerűen túl vannak a normalitás határán. Ettől még persze használják őket ha kell, de nincs az a profi aki ne örülne a fent látható sokkal emberibb méretnek. És így a jövőben a középformátumú fényképezőgépek a jelenleginél kicsit talán gyakrabban hagyhatják majd el természetes közegüket, a stúdiót.

fedman_kisikon.jpg

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jeanmareaux.blog.hu/api/trackback/id/tr9411738589

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mt-03 2016.09.26. 17:21:46

kicsit kotorj utana es azt fogod latni hogy a hasselblad h sorozatot valojaban eddig is a fuji gyartotta. nem csak erzekelot vagy alkatreszt, az egeszet az uccso csavarig. magyarul a fuji eddig is piacon volt a kf gepeknel csak ez nem volt nagy dobra verve. gyanitom hogy az uj hassy es a fuji is ugyanott keszul es belul meg azonosak is.

FEDman 2016.09.26. 22:53:39

Szép napot neked is! :)

Nem teljesen világos mi is pontosan ezzel a mondanivalód. Van Nikon fényképezőgép, amiben Toshiba szenzor van, akkor az most egy Toshiba gép, vagy egy Nikon? Remélem érted, mire célzok. A Fujinak tényleg nagy múltja van a középformátumú gépek világában is, de az ilyen filmes gépeik kikopása után most tértek vissza igazi saját géppel. Fent ennyit írtam nem többet.

Ha részletesebben bele akarunk menni, akkor pedig azt kell mondanom, hogy nem, ezt rosszul tudod. A Hasselbladokkal kapcsolatban egy igazi netes legenda ez az utolsó csavarig Fuji duma. Ami amúgy persze jól is hangzik, csak sajnos nem igaz.

„The camera used Fujinon manufactured lenses and prisms, thus departing from Hasselblad's long association with Carl Zeiss when it comes to lens manufacturing. The shutter in the lenses was still manufactured by Hasselblad as well as the body. Hasselblad initially invited both PhaseOne and Kodak to develop digital backs for the H-System.”

Azaz többek között a CCD szenzor sem a Fujifilmtől érkezett a H szériához, így az utolsó csavarig című történet már itt megbukott.

Ami a legújabb Hasselblad és Fuji digitális középformátumú gépeket illeti, azokban pedig kisebb módosításokkal a Sonytól érkezik a CMOS szenzor. ;)