X-Trans, a megosztó

A Fuji speciális X-Trans érzékelője 2012-ben startolt el, nem beszélhetünk tehát friss újdonságról. Ennek ellenére így évekkel később az emberek többsége még mindig nem tudja ezt a technológiát hová tenni.

x-trans_abr_01.jpg

Maga a start is kicsit felemásra sikeredett. Kezdetekkor a nyilvánvaló előnyök mellett bizony nehezen tolerálható hátrányokat is tartogatott ez a technika. Nem csoda hát, hogy az X-Trans az elmúlt pár évben igen ellentmondásos hírnevet szerzett magának. Míg a gépből kipotyogó Jpeg-ek minősége szinte mindenkit elvarázsolt, addig a RAW konverziókkal a kezdetekkor komoly gondok voltak. A legnépszerűbb Adobe programok első körben olyan szinten nem voltak az új technológiához igazítva, hogy a RAW konverziókban gyakorlatilag kevesebb részlet volt, mint a JPG képeken. Nem csoda hát, hogy míg egyesek szemében az X-Trans egy remek innováció, addig mások számára pedig valami kerülendő rossz hírnevet szerzett technológia volt csupán.

Finomhangolás

Az azóta eltelt 3 évben szinte semmit se változott X-Trans szenzor. Az X-Pro1 és az X-T1 érzékelői között a PD AF pontokon kívül szinte alig van különbség. Állóvízről ennek ellenére se beszélhetünk, hiszen míg a hardver alig, addig a szoftver (Adobe) rengeteget fejlődött. Az Adobe és a Fuji mérnökök közös munkájának hála a népszerű RAW konverter ma már sokkal inkább igazodik a speciális X-Trans igényekhez.

x-pro1_il01.jpg

A jelenlegi ACR 9.1 és Lightroom 6.1-es verziókkal, ha jól számolom mostanra már ez a 4. lépcsőfok, mikor is érdemi fejlesztést hajtottak végre az X-Trans finomhangolásán. Ezzel mostanra elértünk egy olyan szintet, ahol talán már érdemes húznunk egy vonalat, elfelejteni azt, amit eddig tudtunk és előítéletektől mentesen újra gondolni, hogy milyen is egy Fuji X-Trans Raw Adobe szoftverrel konvertálva.

evolution-illustration.png

Az egymást követő apró finomhangolások olykor kevésbé látványosak, így hogy a kellő kontraszt meglegyen első körben a borzalmas kezdő állapotot vetettem össze a jelenlegi legfrissebb verzióval. Mindehhez a dpreview régi tesztábrás képét vettem alapul. Itt még fellelhető volt az első generációs ACR konverzió, de letölthető az eredeti X-Pro1 RAW fájl is. Ez utóbbit madgie barátom újra konvertálta LR 6.1-gyel standard Provia profillal.
lr_61_2015.jpg

Ezt két konverziót összevetve könnyen megállapíthatjuk, hogy az elmúlt 3 évbe milyen mértékű fejlődés történt e téren.

Színátfolyás (watercolor)

A rossz X-Trans konverzió legjellemzőbb vonása a színátfolyás volt, az alábbi 100% kivágásokon jól látszik ilyen téren milyen drámai a változás.

bl_01_adobe_old.jpgbl_01_adobe_new.jpg

A kék ecsetszáron és az elemeken a piros alapon fehér betűknél a leglátványosabb a színátfolyás. És az is jól látszik, hogy ez a jelenség 2015-re gyakorlatilag teljesen eltűnt.

Egy másik példa a színátfolyásra, azt hiszem ehhez már különösebb kommentár se szükséges.

bl_03_adobe_old.jpgbl_03_adobe_new.jpg

"A Fuji csak zajt szűr ..."

El nem tudom mondani hányszor hallottam már ezzel a lesajnáló kijelentéssel elintézni a Fuji X-Trans megoldását. No szó se róla, a másik nagy probléma, hogy első körben meglepően lágy konverziókat kaptunk. Pixel szintű részletek szinte nem is voltak. Valószínű elsősorban emiatt alakulhatott ki az az általánosan széles körben elfogadott vélekedés, miszerint az X-Trans-nál szó sincs semmiféle innovatív megoldásról, egész egyszerűen csak a Fuji még RAW-ban is durván zajt szűr.

Ezt már akkoriban is több okból próbáltam cáfolni, de mint mindig, itt sem volt egyszerű szembemenni széles tömegek szilárdan kialakult véleményével. :)

Na de lássuk mit mutatnak a tények, nézzünk meg egy az eddigieknél sokkal részletgazdagabb kivágást is!

bl_02_adobe_old.jpgbl_02_adobe_new.jpg

Hoppá!

A több éves X-Pro1 RAW esetén is, ha azt a legfrissebb LR 6.1-gyel konvertáljuk le, hirtelen pixel szinten éles karcos és rendkívül részletgazdag képet kapunk. Ezek alapján azt hiszem itt az ideje változtatni az elmúlt években hibásan berögzült előítéleteken.

Eddig egyszerűen csak az Adobe szoftver nem volt kellően az X-Trans-hoz hangolva. Most viszont hogy ez megtörtént, jól látszik még ezen a régi X-Pro1 RAW állományon is, hogy ...

... a Fuji valójában sose szűrt zajt, se most, se régen!

Az X-Trans ennél egy sokkal összetettebb, bonyolultabb szerkezet külön lelkivilággal, aminek további boncolgatásával hamarosan részletesebben is foglalkozunk.

Addig is akit a kicsi kivágások nem elégítettek ki, itt elérheti teljes felbontásban a régi ACR és a friss ropogós LR 6.1-es konverziót.

 

fedman_kisikon.jpg

 

Folyt. köv.