A negyedik muskétás

Bár már pár napja megjelent az X-T4, de most lett pár szabad percem, hogy összeszedjem a gondolataimat vele kapcsolatban, szóval voilà, Athos, Porthos és Aramis után itt a negyedik muskétás.

 

91_fjqilgsl_sl1500.jpg

Először is, a Bayer-agymenésem nem jött be, nem is volt reálisan elvárható, de azért nagy dobás lett volna :) A képstabi ügyes lett benne, ez el is várható volt a Fujitól, már a legelső generációs IBIS is jól működött, most kisebb, könnyebb, jobb lett. Igazából ezzel csak felzárkóztak a konkurenciához, ezután az a lépés jönne, hogy az eljövendő alsóbb kategóriás gépeikbe is szorgosan bele kellene majd tenni ezt a szenzorstabit. 

Ami okos és nagyon jó megoldás: végre a videót is tudja mindkét kártyára írni. Ez nagyon kellett már, egy-egy hosszabb napos videós nap végén vakaróztam már, hogy ha bedöglik a kártyám, akkor az egész napos melónak annyi. Videóban ezen felül az F-lut közbeni Rec 709 előnézet is király, eddig azért hanyagoltam a Lut felvételt, mert a lapos képe miatt nagyon nehezen pontosan expozíciót és WB-t állítani rajta. Ez is pipa, megoldható most már, utólag a F-lut fájlokra meg van/lesz gyári Eterna/Eterna Bleach Bypass profil, így egy kattintással tudsz utólag Eternát, BB-t használni.

Ja, és nagyon halk lett! A Youtube videók alapján az X-H1-nél is halkabb talán a zárszerkezet, ami nagyon jó, az X-H1-et főleg ezért szerettem az X-T2/X-T3 ellenében, nagyon finoman, halkan járt a zárja (höhö, még friss a múlt idő, két napja adtam el a H1-et). 

Kijelző, kijelző... nem is tudom, mit mondjak erre, mert már annyira tele van a hócipőm azzal, hogy mindenki azon puffog, hogy hülye fudzsi, csak a vloggerekre gondol, ezzel nem lehet dolgozni, leszakad, letörik, negyvenhat óráig tart, míg kitekerjük, bezzeg a Pro3 megoldása mennyivel jobb (ROFL!).

81jlrfpy-pl_sl1500.jpg

Nyilván mindenki a saját preferenciái alapján szeret, vagy nem szeret valamit... de ehhez ki is kellene próbálni, gyakorlatban, sok ideig használva. Na, az esetek nagy részében azok puffognak, akik maximum egy Sony videókamerán láttak ilyet, egy '96-os sátras lagziban. Nem középen, az optikai tengelyen van, ha kihajtod? Miért, az X-Pro3 keresője középen van? Vagy ott nem baj, hogy szélen kell belenézni? :D

Évekig ilyen kijelzőt használtam Micro 4/3 gépeken, kis fixekkel nagyon jó, amikor kihajtod és csak odanyúlsz a bal mutatóujjaddal, és beállítástól függően vagy oda is fókuszál, vagy csak kijelölöd, hová fókuszáljon, ha lenyomod félig az exponálógombot, vagy éppen pöcögtetésre azonnal el is lövi a képet, pont oda fókuszálva, ahová kell. Ellentétes ez az X-Pro3 filozófiájával, ami arra nevelne, hogy a keresőbe nézz? Az. Baj ez? Nem, miért lenne? Ha az EVF-et preferálod, behajthatod itt is és ennyi a történet. De amúgy kihajtod, behajtod, erre tekered, arra... eseményfotóknál, elkapott pillanatoknál ez zseniális megoldás.

91t7mejushl_sl1500.jpg

Ha már kereső: Az EVF előtti szemkagyló végre reteszelhető. Szinte minden évben elhagytam egy szemkagylót, mióta a T széria kijött a Fujinál, volt olyan fesztivál, hogy egy nap kettőt is! Az X-H1-ről nemes egyszerűséggel levettem inkább, mert annyira könnyen lejött, hogy semmi perc alatt el lehetett hagyni.

Az ISO tárcsa kapott egy C állást, így a szabadon választott tárcsát tekerve lehet váltani az érzékenységet.

816tjdlhfal_sl1500.jpg

A "kis-jack" remote csatlakozó sajnos visszaköltözött bal oldalra, én személy szerint szerettem jobb oldalon, a gimbaloknál ott kényelmesebb, nem kell álvezetni a gép alatt a másik oldalra a kábelt. De megértem ezt a lépést, az SD kártyák helyét át kellett tervezni az IBIS miatt, így nem fért oda már ez a csati. 

Ja, a kedvencemet még nem is mondtam: a Shadow/Highlight - ami a Pro3 óta össze lett vonva, Curves név alatt -  végre feles állásokban is állítható. Nekem ez nagy öröm, mert az átlag alapbeállításom a Classic Chrome mellett a -1 Shadow Tone, mert a 0 sok esetben nagyon bebuktatja a sötéteket. Na de a -1 meg néha fakó, túl sok... alig várom, hogy megnézzem, -0.5 állásban mit ad. Ugyanígy a HDR funkcióra is kíváncsi lennék, enteriőrfotózásnál szinte kötelező a hármas AE Bracket, értékelném, ha ezt magától megoldaná a gép, nem a LR-nak kéne izzadni :)

Ó, még valami: a fénymérés kapcsolója eltűnt, helyette oda kaptunk egy dedikált fotó-videó kapcsolót. Ez nekem nem gond, MILC gépeknél a fénymérés csak annyiról szól, mikor merre korrigáljak, mert élőben látom a kijelzőn, milyen lesz a kép... szóval soha nem kapcsoltam el a mátrixról, legalábbis direkt nem. Ez a Still-Movie kapcsoló viszont nem csak annyit csinál, hogy a módok között vált, hanem a Fuji (végre!) különszedte a fotós és a videós beállításokat, szóval fotózáskor nem kell a videós menüzéssel foglalkozni és fordítva. Ez tök jó lesz így, gynaítom, hogy az X-T3-ba nem fog lecsorogni... de hát ez legyen a legnagyobb bajunk. Classic Negative-ot, meg HDR-t viszont kérnénk az X-T3-ra is :D

Mindent összevetve fickós update lett ez, X-T2 usereknek különösen, de én X-T3 használóként úgy érzem, hogy fél évet bőven elleszek a mostani gépekkel... addigra kinövi az esetleges gyerekbetegségeit ez az új váz és nem utolsósorban olcsóbb is lesz.